مزایای روکش دندان شیری

زمان تقریبی مطالعه : 1 دقیقه
مزایای روکش دندان شیری

روکش دندان های کودکان کمی متفاوت با بزرگسالان است. گفتنی است برای دندان های قدامی کودکان روکشی وجود ندارد و نهایتا میتوان با عصب کشی و کامپوزیت آن را ترمیم و به حالت اولیه خود برگرداند. میتوان شکل ظاهری مناسبی به دندان کودک داد تا کودک بتواند با دندان هایش به راحتی غذا میل کرده و با اعتماد به نفس بالا و ظاهری زیبا دنیای اطرافش را تجربه کند.
بعد از گذاشتن کامپوزیت دندانهای جلو، مراقبت هایی وجود دارد که باید جدی گرفته شوند. برای مثال باید از گاز زدن مواد غذایی سفت، برخورد قاشق و بدنه لیوان به دندان های جلو خودداری شود. زیرا زمانی که به انجام ترمیم های وسیع دندان های شیری قدامی میپردازیم، به این معناست که بافت چندانی از دندان باقی نمانده است.
در این مبحث به طور اختصاصی به روکش های دندان خلفی یا همان دندان های آسیای کودک میپردازیم. زمانی که دندان شیری مقدار زیادی از بافت خود را از دست میدهد و دچار پوسیدگی شدید می شود، همزمان با برداشت پوسیدگی، بافت ناچیزی از دندان باقی میماند که برای نگهداشتن ماده ترمیمی مقاومت چندانی ندارد. در این موارد به استفاده از روکش های استیل یا فلزی فکر میکنیم و بررسی می کنیم که آیا بافت باقی مانده دندان توانایی نگهداری روکش را دارد یا خیر. لازم به ذکر است که روکش های فلزی مخصوص کودکان، نسبت به مواد پرکننده دندان مقاومت بیشتری دارند.

مزایای روکش دندان شیری

روکش های دندان آسیای شیری زمانی استفاده می شود که بافت زیادی از دندان از بین رفته باشد و نیاز به عصب کشی و روکش باشد. روکش دندان آخرین شانس برای نگهداشتن دندان شیری است. زیرا دندان های شیری راهنمای رویش دندان های دائمی هستند و بهتر است این دندان ها تا جاییکه ممکن است حفظ و نگهداری شوند.
از بین رفتن دندان های شیری میتواند باعث عدم تغذیه مناسب در کودکانی شود که در سن رشد قرار دارند و بدیهی است که در سنین مذکور، بهترین کار حفظ این دندان ها است.
روکش های دندان شیری ، اس اس کراون (s.s.crown) هستند و از مزایای آن میتوانیم به این که در مطب قابل انجام است اشاره کنیم. این روکشها نیاری به کارهای لابراتواری نداشته، برای کودک دردناک نیست و میتواند مدت زمان زیادی در دهان کودک باقی بماند.
همچنین لبه های این روکش که در زیر لثه قرار میگیرد بسیار نازک بوده که در نتیجه ریسک التهاب لثه را بسیار پایین میاورد . این در حالیست که روکش های لابراتواری معمولا لبه های ضخیمی دارند و میتوانند لثه کودک را آزرده کرده و باعث ایجاد دندان درد در کودک شوند.
به طور کلی باید به حفظ و نگهداری دندان های شیری اهمیت داده شود و این باور که این دندان ها شیری است و بعد از مدتی می افتند اشتباه بوده و میتواند عوارض جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

مدیر
شنبه، 26 تیر 1400


ناهنجاری های تکاملی دندانها

ناهنجاری های تکاملی دندانها

بسیاری از پژوهش های بالینی، برای تعیین ارتباط بین نقایص هیپوپلاستیک مینا و ناتوانی های سیستمیک صورت گرفته است. تب های بثوری، اهمیت نسبتا کمی دارند، اما حالت های کمبود، به ویژه آنهایی که مربوط به کمبود ویتامین های A ، C و D، کلسیم و فسفر هستند، اغلب می توانند منجر به هیپوپلازی مینا گردند.

مدیر 2 سال پیش

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان

یک کودک مبتلا به دندان درد باید برای شناسایی دلیل درد به پزشک مراجعه نماید. گاهی اوقات زخم یا عفونت در دهان می‌تواند شبیه به دندان درد باشد. در صورتی که زخم یا عفونت دهان باعث مشکل نشده باشد، کودک باید به دندانپزشک مراجعه نماید.

مدیر 2 سال پیش

نظر شما

متن نظر